11 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات سلامت سالمندان

دانشگاه علوم پزشکی تهران

فواید مصرف لبنیات در سالمندان

سالمندی و افزایش سن با تغییر عملکرد بسیاری از اندام‌ها و بافت‌های بدن همراه است. از جمله ماهیچه‌ها شروع به تحلیل رفتن می‌کنند و قدرت و حجم‌شان را از دست می‌دهند که به اصطلاح به آن سارکوپنی گفته می‌شود. جذب مواد مغذی مثل پروتئین و کلسیم به دنبال تحلیل بافت روده کاهش می‌یابد و نیاز سلول‌ها نیز به دلیل تغییر در متابولیسم آن‌ها متفاوت از قبل می‌شود. از این رو توجه به تغذیه و رژیم غذایی در این دوران به دلیل این تغییرات فیزیولوژیک در نیازهای بدن از اهمیت به سزایی برخوردار است.

از جمله گروه‌های غذایی مهم در رژیم غذایی سالمندان استفاده از لبنیات است. لبنیات منبع غنی کلسیم، فسفر، ویتامین دی و پروتئین هستند و تقریبا تمام مواد مغذی مورد نیاز رشد و ارتقای سلامت سالمندان را دارا است. به خصوص استفاده از لبنیات در سالمندان مبتلا به سارکوپنی می‌تواند قدرت ماهیچه‌ها را افزایش و ضعف را در آن‌ها کاهش دهد. مصرف 2-3 واحد لبنیات (هر واحد شامل یک لیوان شیرکم چرب، 4/3 یک لیوان ماست کم چرب و دو لیوان دوغ و کفیر و یک قوطی کبریت پنیرکم نمک کم چرب) در کنار مصرف میوه و سبزی در دوران سالمندی با کاهش تحلیل عضلات و پوکی استخوان همراه است. نکته بسیار مهم در این توصیه استفاده از لبنیات سالم شامل شیرکم چرب غنی شده با ویتامین دی، ماست کم چرب پروبیوتیک و پنیر کم نمک است. چرا که مطالعات نشان دادند مصرف شیر پرچرب با افزایش خطر مرگ و میر و بیماری‌های قلبی عروقی همراه بوده است، ولی مصرف شیرکم چرب و به خصوص ماست پروبیوتیک و پنیرهای کم نمک همراه با کاهش خطر مرگ و میر و بروز بیماری‌های مختلف مثل دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی بوده است. توصیه‌ها همچنان به رعایت تعادل و تنوع در مصرف مواد غذایی تاکید دارد و این امر در مورد لبنیات نیز صدق می‌کند و مصرف متعادل و متنوع از گروه لبنیات کم چرب پروبیوتیک در کنار مصرف سبزی و میوه همچنان به خصوص در سالمندان توصیه می‌شود.

 

Dietary Guidelines for Americans, 2020-2025 Ding M, Li J, Qi L, Ellervik C, Zhang X, Manson J E et al. Associations of dairy intake with risk of mortality in women and men: three prospective cohort studies BMJ 2019; 367 :l6204 doi:10.1136/bmj.l6204 Du, Y., Oh, C., & No, J. (2019). Advantage of Dairy for Improving Aging Muscle. Journal of obesity & metabolic syndrome, 28(3), 167–174. https://doi.org/10.7570/jomes.2019.28.3.167

کلمات کلیدی
حوریه سلطانی مهاجر
تهیه کننده:

حوریه سلطانی مهاجر